jump to navigation

Apa guna ilmu dan teknologi jika tidak digunakan? February 7, 2009

Posted by techis in 1.
add a comment

PDF Print E-mail
Monday, 02 February 2009 21:36
PEKAN 24 Jan. – Kemunduran umat Islam pada masa ini berpunca daripada kegagalan mereka dalam menguasai ilmu dan teknologi, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tegas beliau, umat Islam akan digeruni jika mampu menguasai ilmu dan teknologi kerana status seseorang itu berkait rapat dengan tahap penguasaan pendidikan yang dimiliki.

‘‘Untuk menyelesaikan masalah kebuntuan ummah ini, senjata yang paling berkesan adalah penguasaan ilmu dan pendidikan tinggi,” katanya di sini hari ini.

Najib berkata, kegagalan pemerintah di sesetengah negara Islam dalam membangunkan sistem pendidikan menyebabkan tidak berlaku perubahan besar terhadap rakyat mereka.

‘‘Kerana gagal menguasai ilmu dan pendidikan, 1.4 bilion umat Islam di seluruh dunia tewas kepada hanya 14 juta orang Yahudi,” katanya.

Berbeza dengan Malaysia, jelas beliau, kerajaan berjaya mewujudkan sistem pendidikan yang membolehkan semua golongan memperbaiki taraf hidup masing-masing.

Sumber: Utusan Malaysia

Ulasan:

Apakah terdapat kaitan antara ‘kegagalan’ umat Islam menangani isu Gaza dengan ‘kurangnya ilmu’ yang dikatakan menjadi penyebab kepada kegagalan tersebut? Di akhir kenyataan, Najib mengatakan bahawa Malaysia telah ‘berjaya’ mewujudkan sistem pendidikan yang efektif. Jadi, jika Malaysia sudah berjaya (sudah banyak ilmu), kenapa pula Malaysia gagal menyelamatkan Gaza? Aneh sungguh kenyataan ini!!!

Inilah satu kenyataan yang menunjukkan  kejahilan dan kecelaruan di dalam berfikir. Kekalahan umat Islam ke atas Yahudi bukanlah kerana kekurangan penguasaan ilmu dan teknologi, tetapi kerana ilmu dan teknologi yang sedia ada, tidak digunakan untuk membantu saudara-saudara kita di Palestin (atau di mana-mana), sebaliknya ilmu dan teknologi yang ada, digunakan untuk membantu Yahudi membunuh umat Islam.

Dewasa ini sudah banyak negeri-negeri umat Islam yang menguasai ilmu dan teknologi yang tinggi seperti Pakistan yang berjaya memiliki senjata nuklear, Iran juga mempunyai kepakaran dan kelengkapan untuk membangun senjata nuklear. Arab Saudi, Iraq, Mesir dan lain-lain mempunyai teknologi dan sumber minyak yang begitu banyak. Namun sayangnya, mereka menggunakan kesemua kepakaran dan teknologi yang ada untuk mempertahankan pemerintah yang sekular, bukannya untuk mempertahankan umat Islam yang dibunuh Yahudi.

Justeru, merupakan satu pernyataan yang ternyata tidak berpijak di bumi nyata, jika dikatakan umat Islam tewas kepada Yahudi kerana kita tidak menguasai ilmu dan teknologi. Selama lebih kurang sebulan umat Islam di Gaza dibom dan dibedil Israel, di manakah Malaysia yang kononnya telah mencapai tahap penguasaan ilmu dan teknologi yang tinggi melalui sistem pendidikannya? Di manakah Malaysia di dalam membantu mengalahkan Yahudi dan membebaskan bumi Palestin?

Yang pasti, Malaysia tetap dengan sempadannya, sebagaimana Mesir dan Jordan yang tetap menutup sempadannya, dari menghantar tentera membantu kaum Muslimin di Gaza. Puak Yahudi laknatullah ini sedikit pun tidak ‘kecut perut’ dengan penguasaan ilmu dan teknologi yang dimiliki Malaysia, sebaliknya hanya menjadikan kaum Yahudi ini ‘pecah perut’ kerana ketawakan kejahilan dan pengkhianatan yang ditunjukkan oleh pemimpin Muslim.

Apa guna ada ilmu dan teknologi yang tinggi jika hanya untuk disimpan? Apa guna tentera dan senjata-senjata yang ada jika tetap tersimpan, malah hanya digunakan untuk tujuan perhiasan dan pertunjukan? Setelah disimpan rapi segala teknologi persenjataan yang ada, kemudian kita mengatakan, jika kita menguasai ilmu dan teknologi, maka kita boleh mengalahkan Yahudi???

Jika beginilah cara berfikir seorang pemimpin, maka tidak hairanlah kenapa umat Islam di Palestin dan di seluruh dunia terus-terusan dibantai dan dibunuh habis-habisan oleh golongan kuffar.

Islam telah mengajar kita bahawa, untuk kita digeruni oleh musuh-musuh Allah dan musuh-musuh kita, maka pemerintah wajib menyediakan kekuatan ketenteraan semampu-mampunya untuk berjihad (bukan untuk disimpan) bagi mengalahkan musuh. Firman Allah SWT,

Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka (musuh) kekuatan apa saja yang kamu mampu dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya…” (TMQ al-Anfal (8):60].

Rasulullah SAW telah menunjukkan kepada kita bahawa dengan jumlah tentera dan persiapan yang jauh lebih kecil dari pihak musuh, tetapi kita tetap dapat mengalahkan musuh. Perang Badar yang menyaksikan hanya lebih kurang 300 tentera Muslim berjaya mengalahkan 1000 tentera musuh, walaupun dengan kelengkapan pihak musuh jauh lebih hebat.

Pokoknya, tentera mesti digerakkan (bukan disimpan), barulah musuh dapat dikalahkan. Soal penguasaan teknologi bukannya faktor kemenangan. Kita diperintah oleh Allah menyediakan kekuatan semampu kita dan kemudian berjihad.

Bukan sahaja Badar, malah Rasulullah SAW juga menunjukkan kepada kita bahawa di dalam banyak peperangan lainnya, walaupun bilangan dan teknologi persenjataan kaum Muslimin jauh lebih rendah dari pihak musuh, namun umat Islam ternyata tetap memperoleh kemenangan.  Dalam keadaan umat Islam di Madinah cuba diserang dari pelbagai penjuru oleh tentera Yahudi dan musyrikin, Rasulullah dan para sahabat tetap berperang dengan segala kelengkapan yang ada. Dalam keadaan umat Islam berperang atau diperangi, Rasulullah tidak pernah bermesyuarat untuk mengeluarkan resolusi untuk ‘mengutuk’ serangan yang dilakukan pasukan kuffar, sebagaimana yang dilakukan oleh pemimpin Muslim sekarang.

Rasulullah SAW sebaliknya bertindak menghantar ketumbukan tentera menentang Yahudi Bani Qainuqa’ hanya kerana mereka membunuh seorang Muslim dan melakukan penghinaan ke atas seorang Muslimah. Sebaliknya pemimpin hari ini hanya membiarkan Yahudi membunuh ribuan umat Islam dengan rakusnya, tanpa menghantar seorang askar pun!!!

Sesungguhnya tidak ada cara lain bagi mengalahkan Yahudi dan mengambil balik bumi umat Islam yang dirampas, kecuali dengan jihad dan Khilafah. Pemerintah kini langsung tidak boleh diharap, justeru, harapan kaum Muslimin hanya satu sahaja iaitu dengan berusaha menegakkan Khilafah yang akan memimpin dan menghantar tentera-tentera ke mana sahaja bumi umat Islam yang dirampas kuffar. Dengan Khilafah ini jualah kemunduran umat Islam akan dapat di atasi dan Yahudi akan dikalahkan sepenuhnya.

Advertisements

Israel Gencatan Senjata Sepihak, Gagal Tumbangkan Hamas January 19, 2009

Posted by techis in 1.
add a comment


Setelah 22 hari menggempur Jalur Gaza, Israel secara sepihak akhirnya menyatakan gencatan senjata. Meski demikian, pasukan Zionis masih melakukan serangan di berbagai titik di Gaza dan tentara-tentara Zionis itu masih belum mampu menguasai kota Gaza seluruhnya. Hamas telah memenangkan peperangan?

Gencatan senjata dari pihak Israel, diumumkan oleh Perdana Menteri Israel Ehud Olmert dalam keterangan persnya di Tel Aviv. Ia mengklaim bahwa Israel telah mencapai target agresinya ke Jalur Gaza yang telah ditetapkan oleh kabinetnya.

Olmert mengatakan pihaknya mengambil keputusan gencatan senjata setelah melakukan pembicaraan dengan Presiden Mesir Husni Mubarak dan setelah Tel Aviv menandatangani kesepakatan kerjasama dengan AS hari Jumat kemarin untuk menangani masalah yang diklaim Israel sebagai penyelundupan senjata dari Mesir ke Gaza.

Israel mulai memberlakukan gencatan senjata pada Minggu (18/1) pukul 02.00 dinihari waktu setempat. Namun dalam gencatan senjata itu, Israel tidak menyinggung masalah penarikan pasukannya dari Jalur Gaza dan pencabutan blokade di Gaza seperti tuntutan Hamas. Israel juga mengancam akan kembali menyerang Gaza jika pejuang Palestin menembakkan roketnya.

Meski sudah mengumumkan gencatan senjata, sebuah helikopter Israel masih melakukan serangan ke beberapa titik di Gaza City dan menjatuhkan bom-bom yang mengandung senjata kimia berbahaya fosfor putih. Press TV-stasiun televisi berbahasa Inggris yang berbasis di Iran-menayangkan pemandangan Gaza City yang masih diliputi asap putih akibat ledakan bom-bom fosfor tersebut.

Selama 23 hari agresi brutal pasukan Zionis ke Jalur Gaza, sekitar 1.215 warga Gaza gugur syahid dan 6.000 orang lainnya luka-luka. Sementara di pihak Israel, Tel Aviv mengklaim kehilangan 12 tentaranya dan 85 orang lainnya luka-luka. Sedangkan Hamas menyatakan berhasil menewaskan 34 tentara Israel dan mencenderai 96 orang lainnya.

Hamas menyikapi dingin pernyataan gencatan senjata yang diumumkan secara sepihak oleh Israel tanpa melibatkan pihak Palestina. Juru Bicara Hamas Fawzi Barhum mengatakan, gencatan senjata harus disertai penghentian agresi secara total, penarikan seluruh pasukan Israel dari Jalur Gaza, pencabutan blokade dan pembukaan perbatasan.

“Pernyataan gencatan senjata oleh Zionis musuh kami, menunjukkan bahwa merekalah yang telah mengobarkan perang secara sepihak, perang yang dilancarkan musuh pada rakyat kami,” tukas Barhum seraya menegaskan bahwa Hamas tidak akan menerima kehadiran pasukan Israel di Jalur Gaza meski cuma satu tentara.

Barhum menyatakan, Hamas akan terus melakukan perlawanan terhadap Israel sampai semua tuntutan Hamas dipenuhi.

Pernyatan gencatan senjata secara sepihak oleh Israel dan penegasan Hamas itu, membuktikan bahwa Israel tidak mampu menumbangkan Hamas, apalagi sampai hari ke-23 pasukan Zionis juga masih belum bisa menguasai Gaza sepenuhnya. Dari sisi moril, Hamas telah memenangkan perang yang dikobarkan Israel. Sedangkan Israel, cuma menuai kecaman dari masyarakat dunia karena pasukan militernya telah membunuh warga sipil Palestina tak berdosa, sekaligus menunjukkan karakter Israel sebagai negara penjajah yang membahayakan kawasan Timur Tengah.

Sebuah polling yang dilakukan Pers TV menunjukkan bahwa mayoritas responden meyakini Israel tidak akan bisa menghancurkan Hamas. Dari 26.385 responden, 76 persen menyatakan Hamas akan mengalahkan Israel dalam perang darat. Selain itu, 35 persen responden menyatakan agresi brutal Israel ke Jalur Gaza, akan menyatukan umat Islam dan umat Islam akan memberikan bantuan pada rakyat Palestina. (ln/prtv)

sumber

Boikot…. January 18, 2009

Posted by techis in 1.
1 comment so far

nie aku amik dari blog membe aku, kid:

Lama tak buat tag. Although banyak je kena tag kat sana sini. Tapi ntah, rasa cam malas lak nak tag.

However, this tag from Infinity really turns me on! =)

Here’s what we should do. it’s simple: list down 5 of the products from the list that you are boycotting, and then list down 5 of the products that you will try your best to boycott, and finally list another 5 of the products that you find it hard to boycott, and tag 5 others.

This tag is to get everyone to read the list below carefully and identify which products affects your life and the lives of the Palestinians most! You can also compare your list with your friends and see: if they can boycott one product that you haven’t been boycotting, why can’t you start to boycott the product too?

Oh ya, i’m referring only to products in which have the direct connection of association with Israel. And I also modify my answers, including some alternatives i took in replacing the item boycotted.

5 of the products from the list that you are boycotting

  • No more McDonalds. Pilihan lain – KFC, Pizza Hut, Secret Recipe. Oh ya, here nearby the AutoCity da ade SushiKing! Yeah!!
  • No More 100 Plus. Only Excel. Die punyer taste pown lbey kurang je rase.. Selalu minum nie lepas men futsal.
  • No More Nestle. Sebelum kes nie, aku da terbeli Milo pack 2kg…Nak wat cmne kan, lepas nie aku xkan beli da Milo or produk nestle yang lain.
  • 3 je dulu kot. Yang lain either mmg x guna, ataupun termasuk dalam list2 di bawah. -_-”

5 of the products that you will try your best to boycott

  • Maggi – Bley beli mee yang Indon punyer..sedap gak.
  • News Channel – BBC, CNN, National Geographic. Susah nak jumpa news channel yang betul2 high-kredibility skrg ni. News kat malaysia? Hampas.. Nasib bek la ada al-jazeera. Sedang menanti corp muslim terbitkan dokumentari2 sendiri setaraf dengan NG.
  • Intel – Aku pkai AMD..syukurla..Tp mcmna ngan orang yang ngah keje kat intel eh?? Susah tue kalo nak bhenti keje..Aku ade banyak senior2 n membe2 aku sendiri yg keje kat Intel..hurmm..
  • Starbucks – Mmg xpenah pg pown…Die pnyer mknn mahal sgt..
  • satu lagi..hmm..ntah.

5 of the products that you find it hard to boycott

  • Shell.Minyak shell bg aku kualiti sgt bagus…Dulu aku isi kat Petronas, dengan amaun yang sama..kejap je abes. Padahal bukannyer aku kuat jalan jauh pown. Kalo aku pkai shell, isi RM5 pown thn lebih seminggu..Kadang2 kompius sketla…
  • yg lain..hmm..ntah.

tag  others

Hmm..lama tak mengetag2 orang ni. (usha2 blogroll). ok ni 4 orang yg dipilih. walaubagaimanapun, terpulanglah kepada anda nak buat ke tak.

Dan juga kepada sape2 nak buat tag ni, silalah buat.